کد خبر 833371
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کوهستان

در حالی به گفته برخی نمایندگان مجلس سیستم موقعیت یاب (ELT) هواپیمای آسمان عمل نکرده که معاون آخوندی در جدیدترین اظهارنظر از ارسال سیگنال توسط این سیستم و عدم دریافت آن توسط ماهواره خبر داده است.

به گزارش مشرق، هیئت کارشناسی سازمان هواشناسی فرانسه و نمایندگان کارخانه تولیدکننده هواپیماهای ATR شب گذشته وارد تهران شدند. قرار است این تیم دربررسی تخصصی دلایل سقوط هواپیمای آسمان با تیم کارشناسی ایرانی همکاری کرده و جعبه سیاه هواپیمای مذکور را بازخوانی کنند. یکی از ابهامات بزرگ سقوط مرگبار صبح یکشنبه فعال نشدن سیستم موقعیت یاب هواپیما موسوم به ELT بوده است.

عملکرد این سیستم به‌گونه است که بلافاصله پس از برخورد هواپیما با مانع یا بروز حادثه‌ای برای آن با ارسال سیگنال‌هایی موقعیت جغرافیایی هواپیما را اعلام می‌کند. اما در هواپیمای ATR آسمان این سیستم عمل نکرد تا علاوه بر طولانی شدن روند یافتن لاشه آن، گمانه‌زنی‌ها متعددی درباره دلایل فعال نشدن ELT از جمله عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به شارژ این سیستم مطرح شود.

صبح دوشنبه و به فاصله 24 ساعت پس از محو شدن هواپیمای آسمان از رادار عضو کمیسیون عمران مجلس درباره سیستم مذکور گفته بود:‌ باید سیستم ELT هواپیما ATR فعال می‌شد. این سیستم بلافاصله پس از برخورد با مانع بایستی فعال می‌شد تا موقعیت جغرافیایی هواپیما را ارسال می‌کرد، اما سیستم مذکور عمل نکرده و هیچ سیگنالی را تا الآن ارسال نکرده است.

بیشتر بخوانید:

هیات ۷ نفره فرانسوی وارد تهران شدند +عکس

فیلم/ آغاز عملیات صعود در روز چهارم سقوط هواپیما

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سیستم مذکور در هواپیمای آسمان فعال نبوده است، تصریح کرد: بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای اتفاق افتاده باشد، این موضوع با جان انسان‌ها ارتباط دارد و نمی‌توان با این مسئله بازی کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که احتمالاً این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است، ابراز کرد: موضوع عدم‌فعال بودن سیستم ELT در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علوی با تصریح به این‌که خیلی از مسائل سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، دید بسیار کم و فشار ابرهای متراکم نباید پرواز با این هواپیما انجام می‌شد.

این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بعدازظهر دیروز اظهارات جدید و عجیبی درباره سیستم ELT بیان کرد. عابدزاده در این‌باره گفت: براساس آنکس 6 ایکائو داشتن و فعال بودن سیستم ELT جزء الزامات است.

وی بیان کرد: در صورت بروز سانحه برای هواپیما این سیستم محل سانحه را در دو فرکانس 406 مگاهرتز  (مخصوص ماهواره) و فرکانس 121.5 منطقه‌ای ارسال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ATR آسمان یک دستگاه ELT سوکاتای فرانسوی بود که اعتبار کارکرد آن تا 2021 میلادی بوده است، گفت:‌ تمام ناوگان هوایی سبک و سنگین زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری به سیستم ELT مجهزند و هر سال در زمان مجوز صلاحیت پرواز این سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دنیا توجه ویژه‌ای به ELT دارد و در هر پرواز ELT باید شرایط خاصی برای ارسال سیگنال داشته باشد، افزود:‌ هنوز این سیستم به صورت 100 درصد راندمان ندارد و بر اساس گزارش‌های جهانی 40 تا 50 درصد در شرایط مختلف پاسخگو نیست.

به گفته عابدزاده  ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهواره‌ها دریافت نکردند.

تیم کارشناسی فرانسوی شب گذشته وارد تهران شده‌اند و قرار است در یافتن دلایل بروز سانحه برای ای تی آر آسمان به سازمان هواپیمایی کشوری کمک کنند.

اگر اعلام مقصر بودن خلبان هواپیما -که معمولا یک پای ثابت سوانح حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور است که تمام مسافران و خدمه آن جان خود را از دست می‌دهند- را فاکتور بگیریم و با فرض بررسی‌های کامل و جامع، دلیل واقعی سقوط هواپیما احتمالا در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد. از سوی دیگر صحت و سقم اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با ارسال سیگنال توسط سیستم ELT هواپیمای آسمان نیز مشخص می‌شود، اظهارنظری که مشخص نیست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با استناد به چه چیزی آن را مطرح کرده است. چراکه هنوز جعبه‌های FDR و DVR این هواپیما پیدا نشده که بتواند بر اساس اطلاعات آن درباره عملکرد سیستم‌های هواپیما از جمله ELT اظهارنظر کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    2 16
    تقصیر خلبانه . اینهمه از این هواپیماها در شرایط جوی بدتر از این هم پریده اند . خلبان کم دقتی کرده زده نوک یکی از قله ها
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      5 2
      در تأیید حرف شم ماجرای آقای نرگس نژاد رو هم بخوانید مسافری که از هواپیما جا مانده
    • ناشناس IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      3 1
      از کجا به این نظر مشعشع رسیدی ؟خلبانی؟ سواد هوانوردی داری ؟ یا اینکه لوبیا زیاد مصرف میکنی
    • ناشناس IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      2 0
      ضمنا DVR نیستCVR است
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    2 2
    اشتباه خلبان مسلمه cvr صحیح است
  • داود IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    0 1
    نظر 09:04 بعید هم نیست. میگن رانندۀ ناشی بهتر رانندگی میکنه! .. این خلبان البته خیلی سابقه و مهارت داشته، قطعا با حوادث و شرایط اضطراری زیادی هم روبرو شده بوده، ولی شاید با همچین وضعیتی روبرو نشده بوده! یعنی میتونسته بدون ریسک ارتفاع هواپیما رو بالاتر ببره تا بدون هیچ احتمال برخوردی قله رو رد کنه، ولی به هر دلیل، مثلا شاید داشتن دید بهتر تا فرودگاه روبرو، و مانور داحتتر و نشستن سریعتر، و با این تصور که با این فاصلۀ عمودی، قطعا قله رو رد میکنه، زیاد اوج نگرفته و در کنارش به مهارت و تجربۀ خودش هم اطمینان داشته، ولی اتفاقی که افتاده این بوده که یکباره در اثر اختلاف فشار لایه های جو، یه چالۀ هوائی پیش اومده، یا بادی دورانی از بالا بهش فشار آورده، و یا اینکه قله اصلا روبروش نبوده ولی یه باد شدید افقی اون رو روبری قله قرار داده، و در این شرایط خلبان به یکباره قله رو روبروی خوش دیده که چند ثانیه برای جلوگیری از برخورد، بیشتر فرصت نداشته، و در این شرایط نه تنها فرصتی برای ارسال پیام اضطرای نداشته بلکه لازم هم نبوده! و تو این چند ثانیه هم سعی خودش رو کرده ولی حتی اگر قابلیت فنی هواپیما اجازه اوج گیری لازم رو میداده، فشار هوا از بالا جلوی اوج گرفتنش رو گرفته، به همین راحتی! خیلی از مسائل اصلا زیاد پیچیده نیستن، ولی معمولا ماها دوست داریم پیچیدش کنیم!!! .. بطوری که امدادگرهای رسیده به محل حادثه گزارش دادن؛ اگر فقط پنجاه متر بالاتر بود قله رو رد میکرد، پس خلبان با تجربۀ خودش یه فاصلۀ عمودی 200-300 متری رو در نظر گرفته تا رد شه، و معمولا تو اینجور موارد هواپیما 200-300 متری پایین میاد، یا یه فاصلۀ افقی 500-600 متری رو در نظر گرفته تا از کنار قله رد شه ولی باد در جهت افقی جابجاش کرده، از بالا هم فشار بوده و اوج هم نتونسته بگیره. ضمنا با اون شدت برخورد که بطور مستقیم و باسرعت بالای 500-600 کیلومتر در ساعت شاخ به شاخ با کوه برخورد کنی! ایی ال تی که سهله، جعبۀ سیاه رو هم فکر نکنم بشه با خاک انداز جمع کرد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس